woensdag, augustus 09, 2006

Ook schrijvers kijken wel eens een film....

Het is dinsdagmiddag rond 13:30 en ik loop in de Drieharingstraat de Utrechtse vestiging van Boudisque in. De DVD-vestiging wel te verstaan, want deze winkel in dit kleine straatje is every man's dream!! Drie platenzaken (Jazz/World, Klassiek en Pop/Rock) en daartussen in ook nog het DVDgedeelte. Shop till you drop!

Ik loop dus naar binnen en zie direct een hele grote man staan, in korte broek, nonchalant licht wit overhemd erover heen. "Die ken ik!!", denk ik. Ik heb een vrij goed geheugen voor gezichten en wist zeker dat ik nu een BN-er had gespot, maar wie? Ik moest denken aan Adriaan van Dis, ofschoon ik zeker wist dat hij het niet was.

De man lostte het probleem vrij snel op. Bij de toonbank gaf hij aan dat hij een film besteld had.
Verkoper: "En op welke naam is dat?".
Man
: "Japin".
"BINGO!", denk ik. Het is Arthur Japin, volgens mij schrijver van het Boekenweekgeschenk 2006.

De verkoper herkent 'm in ieder geval niet, want hij moet de naam nog twee keer vragen. Na enkele minuten verlaat Arthur onverrichterzake de winkel ("U hoort nog van ons!").

Ik neem wel wat mee: de DVD "Crash" van David Cronenberg voor 5 EUR. De film staat te midden van de erotisch getinte films.....
Destijds deed de film flink wat stof opwaaien door het nogal controversiele thema: stoeien tijdens een carcrash. Ik zie nu dat de film op de Internet Movie Database slechts een waardering van 5.8 krijgt, ofschoon de film wel de Jury Special Prize op het filmfestival van
Cannes in 1996 won!

P.S.
Het klopt inderdaad dat Arthur Japin het Boekenweekgeschenk 2006 geschreven heeft, met de titel 'De grote wereld'. Het staat echter niet op zijn eigen website, toch vreemd.....

1 opmerking:

Anoniem zei

Goh, doe je dat vaak een rondje lopen langs de grachten van Utrecht EN dan ook nog een dvd winkel ingaan......heel typisch :-) Over 2 weken ga ik weer met je mee!